Haberler | My Prod├╝ksiyon
My Produksiyon: G├╝ncel Haberler

My Prod├╝ksiyon - Blog

My Prod├╝ksiyon - Medya Haberleri ve Terimler S├Âzl├╝─č├╝
Mar 26
2011

Televizyon Reklam ├çe┼čitleri

Posted by mehmet in Untagged 

G├╝n├╝m├╝zde farkl─▒ sosyo-ekonomik yap─▒ya sahip kitlelere ula┼čmak televizyon tan─▒t─▒mlar─▒ ile ├žok daha kolay ve h─▒zl─▒d─▒r. ├ťstelik bu mecra ile hedef kitleye uygun program se├žimi ve zamanlama da yap─▒labilmektedir.

Yeni kurulan, h─▒zla geli┼čmeyi ve b├╝y├╝meyi hedefleyen, farkl─▒ ve yeni pazarlara a├ž─▒lmak i├žin marka bilinirli─či ve s─▒cak tan─▒t─▒mlara ihtiya├ž duyan firmalar tan─▒t─▒m i├žin ay─▒rd─▒klar─▒ b├╝t├želere uygun televizyon tan─▒t─▒mlar─▒na y├Ânelirler. Televizyonda bilin├žalt─▒ ile alg─▒lanan gizli tan─▒t─▒mlara izin verilmez.

Bu mecra i├žin tasarlanan tan─▒t─▒mlar, genelde program aralar─▒na yerle┼čtirilir. Fakat program─▒n konu b├╝t├╝nl├╝─č├╝ bozulmayacak ┼čekilde program i├žine de yerle┼čtirilebilirler. Bir program i├žerisinde yay─▒nlanan tasar─▒mlar, program─▒n g├╝nl├╝k yay─▒n s├╝resinin % 15ÔÇ▓ini ge├žemezler.Televizyon tan─▒t─▒mlar─▒n─▒n program ak─▒┼č─▒na g├Âre yerle┼čtirilmeleri farkl─▒l─▒klar g├Âsterir.

Reklam Jeneri─či

Buradaki ku┼čaklar, program hizmetinin di─čer unsurlar─▒ndan a├ž─▒k├ža ve kolayl─▒kla ay─▒rt edilebilecek ve g├Ârsel ve i┼čitsel bak─▒mdan ayr─▒l─▒─č─▒ fark edilecek bi├žimde d├╝zenlenirler. Yani televizyonda yay─▒nlanan bir ├žal─▒┼čman─▒n, tan─▒t─▒m ama├žl─▒ oldu─ču izleyici taraf─▒ndan bilinmesi kanuni bir zorunluluktur. Bu sebeple Jenerik ad─▒ verilen, tan─▒t─▒mlar─▒n ba┼člad─▒─č─▒n─▒ belirten sesli ve ya g├Ârsel uyar─▒lar yay─▒nlan─▒r.

Ana Sponsorluk
Genellikle kendine ait bir pazar alan─▒ ve bilinirlili─či olan firmalar ile pazara yeni giren ve daha geni┼č yay─▒l─▒┼č g├Âstermek isteyen firmalar─▒n tercih etti─či bir tan─▒t─▒m alan─▒d─▒r. En etkin medya planlamas─▒ olarak g├Âsterilebilir. Haftal─▒k ya da g├╝nl├╝k diziler ve kad─▒n programlar─▒, yar─▒┼čmalar gibi televizyon programlar─▒na ÔÇťsunar, sunduÔÇŁ ├žal─▒┼čmas─▒ ┼čeklinde ger├žekle┼čir.

Ana sponsorluklar genellikle diziler i├žin haftal─▒k ve ya bir sezon (13 b├Âl├╝m) olarak uygulanan bir ├žal─▒┼čmad─▒r. Dizi sponsorluklar─▒ ile tek g├Âsterimlik ├Âzel yap─▒m (belgesel, film vs.) ana sponsorluklar─▒ b├╝t├želeri birbirinden farkl─▒d─▒r. Reyting ├Âl├ž├╝mleri ile hedef kitle raporlar─▒ firmalar─▒n ana sponsor olma konusunda tercihlerini belirler.

Alkol ve t├╝t├╝n ├╝r├╝nleri ile re├žeteli sat─▒lan ila├žlar─▒ ├╝reten ve sat─▒┼č─▒n─▒ yapan firmalar sponsorluk yapamazlar. Haber programlar─▒ mali olarak desteklenemez.

Akar Logo Reklamlar─▒
Genellikle dizi ve ya birka├ž b├Âl├╝mden olu┼čan program sonlar─▒nda dizi ve programÔÇÖa ├╝r├╝n deste─či vererek kat─▒l─▒m sa─člayan firmalar─▒n jenerik akar logo k─▒sm─▒nda sezon boyunca yay─▒nlanan logo tan─▒t─▒mlar─▒d─▒r. Akar logolarda ileti┼čim bilgileri gibi i├žerikler kullan─▒labilir.

Tam Ekran Logolar: Firmalar─▒n verdi─či ├╝r├╝n ya da hizmet ile ├╝cret kar┼č─▒l─▒─č─▒nda ilk 5-10 firmaya kar┼č─▒l─▒k gelen logo yay─▒nlar─▒d─▒r.

Par├žal─▒ Logolar: Firman─▒n verdi─či ├╝r├╝n ve ya hizmet i├žin yap─▒lan logo tan─▒t─▒mlar─▒d─▒r. Bir sezon yada ard─▒na gelen sezonlar i├žin devam eden logolard─▒r.
Sanal ve Bant Reklamlar

Elektronik g├Âr├╝nt├╝ sistemlerinin kullan─▒lmas─▒ ile dizi ve ya program i├žerisine o anki ortam ile ba─člant─▒s─▒ olmayan tan─▒t─▒m ├╝r├╝nlerinin yerle┼čtirilmesine denir.Televizyonda yay─▒nlanmak ├╝zere ajanslarca ├Âzel olarak yap─▒lm─▒┼č ├žal─▒┼čmalara Bant Tan─▒t─▒m denir.

Bu t├╝r ├žal─▒┼čmalar, dizi ve program i├žlerinde 8 saniye yay─▒nlan─▒rlar. ├ťcretlendirilmeleri her dizi ve program i├žin de─či┼čiklik g├Âstermektedir. ├ťcret hesaplamas─▒ yap─▒l─▒rken her 1 saniye kar┼č─▒l─▒─č─▒ bedel 8 ile ├žarp─▒larak toplam bedele ula┼č─▒l─▒r. Genellikle sanal olanlar, program ve ya dizi i├žinde bant tan─▒t─▒mlar─▒n─▒n % 60ÔÇÖ─▒n─▒ ge├žmez.

Spot (Reklam ku┼čaklar─▒nda t├╝m ekran)
Dizi ve programlar─▒n aras─▒nda yay─▒nlanan ku┼čaklarda 30, 40 veya 60 saniye boyunca g├Âsterilen ├že┼čididir. Ekran─▒n t├╝m├╝n├╝ kaplar ve ger├žek hayattan g├Âr├╝nt├╝ler i├žerir.

GOP (Graphic over programming)
Herhangi bir dizi ya da program ak─▒┼č─▒ i├žinde ekran─▒n alt k─▒sm─▒nda 10 saniye boyunca g├Âz├╝ken ├že┼čididir. Ekran─▒n %16ÔÇÖs─▒n─▒ kaplayabilir. Genellikle 550 x 100 pixelsÔÇÖlik bir alan─▒ kaplar.

Full Page (Tan─▒t─▒m ku┼čaklar─▒nda t├╝m ekran)
Program ya da dizilerin ak─▒┼č─▒ i├žinde arada yay─▒nlanan ku┼čaklarda 20 saniyelik g├Âsterimi olan ve ekran─▒n t├╝m├╝n├╝ kaplayan ├že┼čididir. Spotlardan fark─▒ sabit veya animasyonlu g├Âr├╝nt├╝lerden olu┼čmas─▒ ve tan─▒t─▒m oynarken arkas─▒nda bir m├╝zik ve/veya seslendirme bulunmas─▒d─▒r.

Teleshop (Tan─▒t─▒c─▒ Reklam)
Bir ├╝r├╝n veya hizmeti ayr─▒nt─▒l─▒ olarak tan─▒tmak amac─▒yla g├╝nl├╝k ya┼čamdan ├žekimleri de i├žerecek ┼čekilde ├Âzel olarak haz─▒rlanm─▒┼č, normal olanlara g├Âre daha uzun s├╝ren ├že┼čididir. Program aralar─▒ndaki ku┼čaklarda yay─▒nlanabilecekleri gibi iki program aras─▒nda da g├Âsterilebilirler.
Mar 26
2011

Sesin Nitelikleri Nelerdir?

Posted by mehmet in Untagged 

1- ─░┼×─░T─░LEB─░L─░RL─░K
Bir seslendirme - dublaj sanatç─▒s─▒, mikrofon kar┼č─▒s─▒nda konu┼čurken, sesini rahatça i┼čittirebilmelidir. Çok dü┼čük ya da, çok yüksek tonlar, dinleyeni (izleyiciyi) rahats─▒z eder. Bu tür tonlar, di─čer seslendirme ve dublaj sanatç─▒lar─▒n─▒n stüdyodaki genel ses seviyelerinin alt─▒nda ya da üstünde olaca─č─▒ için, ses teknisyenini de zor durumda b─▒rak─▒r.

2- AKICILIK
Bir sanatç─▒, uygun tonu yakalad─▒ktan sonra, ak─▒c─▒ da konu┼čabilmelidir. Pek çok seslendirme ve dublaj sanatç─▒s─▒, gereksiz yere h─▒zl─▒ konu┼čmay─▒, ak─▒c─▒ konu┼čma zannederek yan─▒l─▒r. Çok h─▒zl─▒ konu┼čmak ve tekstteki sözcükleri bitirip ek sözcükler kullanmak, her zaman bir üstünlük say─▒lmayabilir. Önemli olan, filmdeki oyuncunun konu┼čma temposudur. Oyuncunun ki┼čili─čini yaln─▒zca sesle de─čil, konu┼čma biçimiyle de vermek gerekir.

3- HO┼×A G─░DERL─░K
Bir sesin ho┼ča gider olmas─▒, güzel olmas─▒n─▒ gerektirmez. “Güzel” tan─▒m─▒na uymayan pek çok ses, konu┼čtu─ču oyuncunun fiziksel ve ki┼čisel özellikleriyle bütünle┼čti─či için be─čeni kazanm─▒┼čt─▒r.

─░zleyici, çok kibar ve yumu┼čak bir sesin, kanl─▒ bir korsan─▒ ya da az─▒l─▒ bir katili konu┼čmas─▒n─▒ kabullenemez. O halde, seslendirme sanat─▒nda bir sesin ho┼ča gider olmas─▒, sesin, seslendirilen oyuncuya uyup uymamas─▒na ba─čl─▒d─▒r. ┼×iir okurken be─čenmeyece─činiz bir sesi, yarg─▒ç rolünde benimseyebilirsiniz.

Ku┼čkusuz bunun tersi de geçerlidir. Sesinin güzelli─čiyle ünlü bir sanatç─▒, bir K─▒z─▒lderili ┼čefini konu┼čurken be─čenilmeyebilir. Sesin rengi, oyuncunu ruhuna uygun olmal─▒d─▒r.

4- BÜKÜMLÜLÜK
Dü┼čünceler, ton ve h─▒z de─či┼čiklikleri ile anlat─▒l─▒r. Bu de─či┼čiklikler rastgele olmay─▒p, rolün gerektirdi─či biçimde olmal─▒d─▒r. Bükümlü olmayan (tekdüze) bir ses, izleyiciyi s─▒kar, duyguyu tam olarak yans─▒tmaz.
Mar 26
2011

Reklamc─▒l─▒─č─▒n Geli┼čimi

Posted by mehmet in Untagged 

T├╝rkiye ÔÇÖde bas─▒l─▒ reklamc─▒l─▒k ile ilgili ilk reklamlar gazetelerde ba┼člam─▒┼čt─▒r bunlar sat─▒l─▒k ev, arsa gibi ilanlard─▒r. Ticari anlamda ilk tan─▒t─▒mlar 1864 y─▒l─▒nda Terc├╝man-─▒ Ahval Gazetesinde yay─▒nlanm─▒┼čt─▒r. Bu y─▒llarda gazete ve dergilerinde say─▒lar─▒ artmaya ba┼člam─▒┼čt─▒r. 1909 ÔÇÖy─▒l─▒nda ┼čimdiki ajanslar─▒n temeli olan ─░lan ┼čirketi kurulmu┼čtur. ─░lk radyo tan─▒t─▒m─▒ ise 1950 y─▒l─▒n─▒n ikinci yar─▒s─▒nda yay─▒nlanm─▒┼čt─▒r. ─░lk televizyon tan─▒t─▒m fikirleri ise 1970 y─▒l─▒nda ortaya ├ž─▒kmaya ba┼člam─▒┼čt─▒r..

T├╝rkiyeÔÇÖde reklamc─▒l─▒k, ilk kurulan reklam ajanslar─▒n─▒n bu konuda tecr├╝beli olan ve geli┼čmi┼č ├╝lkelerde yer alan ajanslar ile i┼čbirli─či yapmas─▒ sonucunda bir sekt├Âr haline gelmeye ba┼člam─▒┼čt─▒r. D├╝nyada ticari modeller durmadan de─či┼čmektedir; son 15 y─▒lda olduk├ža de─či┼čmi┼č ve t├╝m d├╝nyada hedef kitleler i├žin standart olarak ├╝retilen baz─▒ mal, ├╝r├╝n ve hizmetler, kampanyalar ile t├╝m t├╝keticilere veya b├Âlgesel olarak sunulmaya ba┼člam─▒┼čt─▒r. Ajanslar─▒m─▒z ├žok k─▒sa zamanda b├╝y├╝k de─či┼čimlere u─čram─▒┼č bu sekt├Ârde d├╝nya ├žap─▒nda ├Âd├╝ller kazanmaya ba┼člam─▒┼člard─▒r

Reklamc─▒l─▒k T├╝rkiyeÔÇÖde son y─▒llarda pazar─▒n b├╝y├╝mesi i├žin, gerek tan─▒t─▒m faaliyetlerine ayr─▒lan b├╝t├želerle, gerekse reklam ajanslar─▒n─▒n d├╝zenledi─či organizasyonlar a├ž─▒s─▒ndan h─▒zl─▒ bir geli┼čme g├Âstermi┼čtir. Ajanslar─▒n yap─▒lanmas─▒ da reel pazardaki b├╝y├╝meye paralel olarak d├╝nya standartlar─▒na uygun hale gelmi┼čtir Son y─▒llarda d─▒┼č ticaretin art─▒┼č g├Âstermesi, b├╝y├╝k d├╝nya markalar─▒n─▒n T├╝rkiye i├ž pazar─▒na girmi┼č olmas─▒ ve ├╝retim yapmak i├žin yat─▒r─▒m yapmaya ba┼člamalar─▒ bu geli┼čmelerle ili┼čkilendirilebilir.

Bu geli┼čmelerden sonra zorlu rekabet ortam─▒nda firmalar a├ž─▒s─▒ndan tan─▒t─▒m yapmak zorunlu hale gelmi┼čtir, Pazar b├╝y├╝d├╝k├že mecralar ve medya daha bilin├žli ve planl─▒ kullan─▒lmaya ba┼članm─▒┼č hemen hemen b├╝t├╝n i┼čletmeler buna ayr─▒lan b├╝t├želeri i├žin kaynak yaratmaya ba┼člam─▒┼člard─▒r. Bug├╝n T├╝rkiyeÔÇÖde reklam, d├╝nya standartlar─▒nda faaliyet g├Âsteren bir├žok sekt├Ârden daha geli┼čmi┼č bir hale gelmi┼čtir. T├╝keticilerin tasar─▒mlara bak─▒┼č a├ž─▒s─▒nda da olumlu y├Ânde geli┼čmeler olmu┼č; tan─▒t─▒mlar t├╝keticilerde sat─▒n alma e─čilimi yaratmaya ba┼člam─▒┼čt─▒r. Renkli televizyon yay─▒nlar─▒n─▒n ba┼člamas─▒ ve mecralar─▒n artmas─▒ nedeniyle t├╝ketici kitleler reklamc─▒l─▒─ča g├╝ven duymaya ba┼članm─▒┼čt─▒r
Mar 26
2011

Reklam Nedir? ─░┼člevi ve Etkileri Nelerdir?

Posted by mehmet in Untagged 

Eger genel bir tan─▒m yaparsak: Rekl├óm, gazete, dergi, radyo, televizyon, afi┼č, tabela gibi medialar arac─▒l─▒g─▒yla ├že┼čitli mal ve hizmetlerin geni┼č halk kitlelerine tan─▒t─▒m─▒d─▒r. Bu mal ve hizmetlerin nereden, nas─▒l, ne fiyata al─▒nacag─▒ ve nas─▒l kullan─▒lacag─▒ hakk─▒nda t├╝keticiye bilgi veren, ona paras─▒n─▒ en iyi ┼čekilde degerlendirme yolunu g├Âsteren bir ara├žt─▒r. Ayn─▒ zamanda ├╝reticinin, i┼č adam─▒n─▒n iyi bir pazar bulmas─▒na, sermaye ve ├žabas─▒n─▒ degerlendirmesine, yeni ├╝retim ve yat─▒r─▒mlara y├Ânelmesine b├╝y├╝k bir destek unsurudur.

Rekl├óma media arac─▒l─▒g─▒yla sat─▒┼čt─▒r da diyebiliriz. B├╝t├╝n rekl├ómlarda ama├ž sat─▒┼č─▒ art─▒rmakt─▒r. Fakat tek ba┼č─▒na hi├ž bir reklam sat─▒┼č─▒ art─▒rmaya yeterli degildir. Eger diger b├╝t├╝n pazarlama faaliyetleri; mam├╝l├╝n planlanmas─▒, ├╝retimi, dag─▒t─▒m─▒ ambalajlanmas─▒, fiyat─▒n─▒n belirlenmesi ve sat─▒t─▒┼č─▒ bu amaca uygun olarak y├╝r├╝t├╝l├╝rse ba┼čar─▒ya ula┼č─▒r.

Tan─▒t─▒m, t├╝keticiye inand─▒r─▒c─▒ ve g├╝ven verici bir sesleni┼č olay─▒d─▒r. Tan─▒t─▒m─▒ yapan ki┼činin, grafik sanat├ž─▒s─▒n─▒n g├Ârevi; pazara ├ž─▒kar─▒lan en yeni ├╝r├╝n├╝n ya da hizmetin benzerleri aras─▒nda ilgi ├žekmesini, sat─▒n alma hevesi yaratmas─▒n─▒ saglamakt─▒r.

Rekl├óm, s├╝rekli yeniligi, s├╝rekli aray─▒┼č─▒ gerektiren bir bilimdir, bir sanatt─▒r. Rekl├ómc─▒ al─▒┼č─▒lm─▒┼č─▒n d─▒┼č─▒nda d├╝┼č├╝nen, yaratan, geli┼čmelere ├Ânc├╝l├╝k eden ki┼čidir. S├╝rekli izlemek, okumak ve ├Âgrenmek zorundad─▒r. Rekl├óm sanat├ž─▒s─▒, bilmenin bir duraklama, ├Âgrenmenin ise bir ilerleme oldugunu unutmamal─▒d─▒r.

Rekl├ómc─▒l─▒g─▒n tarihine bakt─▒g─▒m─▒zda; ilk ve orta ├žaglarda ├žok ilkel ┼čekilde, genellikle ├ž─▒g─▒rtkanlar, tellallar arac─▒l─▒g─▒yla yap─▒ld─▒g─▒n─▒ g├Âr├╝r├╝z. Espri ve hitap g├╝c├╝ iyi olan sanatc─▒, digerlerinden daha fazla ba┼čar─▒ elde ederdi. Sonralar─▒ AvrupaÔÇÖda; esnaflar mallar─▒n─▒n kalite kontrol├╝n├╝ yapt─▒rmak zorunda kal─▒nca markalamaya y├Âneldiler. ├ľrnegin Romal─▒ bir s├╝t├ž├╝n├╝n i┼čareti ke├ži, f─▒r─▒rc─▒n─▒n ki ise degirmendi.

1450 y─▒llar─▒nda G├╝tenbergÔÇÖin Matbaa makinesini bulu┼ču ile rekl├ómc─▒l─▒kta ├ž─▒g─▒r a├ž─▒ld─▒. Bu sayede el ilanlar─▒ ile daha geni┼č halk kitlesine ula┼čabilme olanag─▒ dogdu.

T├╝rkiyede rekl├óm, bas─▒n rekl├óm─▒ olarak 19. y├╝zy─▒l ortalar─▒nda g├Âr├╝l├╝yor. 1840ÔÇô1864 y─▒llar─▒ aras─▒nda y─▒lda ortalama 50 say─▒ ├ž─▒karabilen CeriÔÇôi Havadis sat─▒r─▒ 10 kuru┼čtan rekl├óm almaktayd─▒. 3,5 kuru┼ča sat─▒lan ve g├╝nl├╝k 150 traj─▒ olan bu gazetenin rekl├óm tarifesini bug├╝nk├╝ fiyatla k─▒yaslarsak bir santim ilandan 90.000 lira ald─▒g─▒ ortaya ├ž─▒k─▒yor.

─░lk ciddi rekl├óm 1944ÔÇÖlerde Eli Ac─▒man taraf─▒ndan kurulan Faal Rekl├óm Acentas─▒n─▒n ve Ko├ž ┼×irketinin rekl├óm i┼čleriyle geni┼č i┼č olanag─▒ bulmas─▒yla olu┼čmu┼čtur. Daha sonra ManajasÔÇÖa d├Ân├╝┼čen bu reklam acentas─▒ Yeni Ajans, ─░stanbul Rekl├óm Acentas─▒, Poyraz, Anten, Melodi gibi rekl├óm ajaslar─▒ kurulmu┼čtur.

Rekl├óm filmleri olarak ilk defa G├╝zel Sanatlar Akademisi Profes├Ârlerinden Vedat ArÔÇÖ─▒n Filmar ad─▒ndaki firmas─▒nda haz─▒rlad─▒g─▒ esprili ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒ g├Ârmekteyiz. 1949ÔÇÖda And Film, canland─▒rma resim ├žal─▒┼čmalar─▒yla rekl├óm filmi haz─▒rlanm─▒┼č, 1961ÔÇÖde renkli filmler imal edilmi┼č fakat banyosu yurt d─▒┼č─▒nda yap─▒ld─▒g─▒ndan ├žok g├╝├žl├╝k ├žekilmi┼čtir.

1964ÔÇô65 y─▒llar─▒nda Ali Ulvi, Bedri Koraman, Ferruh Dogan, Yal├ž─▒n ├çetin gibi karikat├╝r sanat├ž─▒lar─▒m─▒z─▒n da film rekl├ómc─▒l─▒g─▒na emek verdikleri g├Âr├╝lmektedir.

1950 y─▒lar─▒nda Radyonun, 1972ÔÇÖde Televizyonun rekl├óm almaya ba┼člamas─▒yla birlikte T├╝rkiyeÔÇÖde rekl├ómc─▒l─▒k h─▒zla geli┼čmi┼čtir. ├ľnceleri tam anlam─▒yla bilimsel bir meslek halinde g├Âr├╝lmeyen rekl├ómc─▒l─▒k alan─▒nda bug├╝n Avrupa ├╝lkelerinde dahi i┼č yapabilir d├╝zeye gelinmi┼čtir. ├çogu ├ťniversitelerimizde ders olarak okutulur olmu┼čtur.

Gittik├že ├Ânemi artan rekl├óm, ekonomisinin itici g├╝c├╝, motoru olmu┼čtur. Ge├žmi┼č y─▒llara bakt─▒g─▒m─▒zda rekl├ómc─▒l─▒k alan─▒nda b├╝y├╝k miktarlarda yat─▒r─▒mlar yap─▒ld─▒g─▒n─▒ g├Âr├╝r├╝z.

1968 AmerikaÔÇÖda rekl├óma harcanan para 3,5 milyar dolard─▒r. Ayn─▒ y─▒l ├╝lkemizdeki rekl├óm giderleri 245 milyon TLÔÇÖdir. Bu harcamalar 1985ÔÇÖte 76.5 milyar TL. olmu┼čtur. Manajans/ThompsonÔÇÖun yapt─▒g─▒ ara┼čt─▒rmaya g├Âre 1984ÔÇÖte y├╝zde 90, 1985ÔÇÖde y├╝zde 125 oran─▒nda art─▒┼č g├Âsteren rekl├óm giderleri en fazla 40 milyarl─▒k harcamayla Televizyon rekl├ómlar─▒nda g├Âr├╝lmektedir. Rekl├óm ┼čirketi y├Âneticileri bu durumu; ÔÇť─░thal mallar─▒n─▒n serbest b─▒rak─▒lmas─▒, yabanc─▒ teknigin giri┼či ve t├╝ketici toplumu olmaya h─▒zla gidi┼čÔÇŁ diye degerlendirmektedirler. Cenajans genel m├╝d├╝r├╝ Cem ┼×a┼čmaz; ÔÇťGe├žmi┼čde ┼čan olsun diye rekl├óm yap─▒l─▒rd─▒. ┼×imdi m├╝┼čterinin ayag─▒na gitmek zorundas─▒n─▒z. ├ťr├╝n├╝n tan─▒t─▒m─▒n─▒n en iyi yoludu rekl├óm, bu nedenle rekl├óm sekt├Âr├╝ h─▒zla geli┼čmekteÔÇŁ demektedir.

Rekl├óm ad─▒na yap─▒lanlara bak─▒l─▒nca rekl├ómc─▒l─▒g─▒n bu kadar geli┼čmesine ┼ča┼č─▒rmamak gerekir. Bir hikaye vard─▒r, rekl├ómc─▒lar iyi bilirler. D├╝nyaca ├╝nl├╝ petrol ┼čirketi ShellÔÇÖin Amerikal─▒ y├Âneticileri VatikanÔÇÖda Papa ile yaln─▒z g├Âr├╝┼čmek istemi┼čler. D─▒┼čardakiler merakla odadan gelen sesleri dinliyorlarm─▒┼č. ÔÇťKabul ederseniz bir milyar dolar veririzÔÇŁ. Papa, ÔÇťHay─▒r kabul edememÔÇŁ diyormu┼č. Y├Âneticiler ─▒srarla teklif bedelini artt─▒r─▒yorlarm─▒┼č. 2 milyar dolar...5 milyar dolar.....10 milyar dolar.....Papa yine de, ÔÇť─░mkans─▒z, olamazÔÇŁ diye diretiyormu┼č. Kap─▒da tart─▒┼čmay─▒ dinleyen kardinaller dayanamayarak odaya girip PapaÔÇÖya ÔÇťBu paraya ihtiyac─▒m─▒z var, ni├žin kabul etmiyorsunuz?ÔÇŁ dediklerinde PapaÔÇÖn─▒n cevab─▒; ÔÇťAmerikal─▒ dostlar─▒m─▒z, b├╝t├╝n kiliselerde okunan dualardan sonra papazlar─▒m─▒z─▒n (Amin) yerine (Shell) demelerini ├Âneriyorlar. Nas─▒l kabul ederimÔÇŁ olmu┼č.

Rekl├óm i├žin ne ├ž─▒lg─▒nl─▒klar yap─▒lmaktad─▒r. ├ťnl├╝ Frans─▒z pop ┼čark─▒c─▒s─▒ Michel Polmareff, OlympiaÔÇÖda verecegi bir konser i├žin k─▒├ž─▒n─▒n fotograf─▒n─▒ ├žektirmi┼č; ParisÔÇÖin b├╝t├╝n caddelerinin duvarlar─▒na ast─▒rd─▒g─▒ afi┼člerinde; ÔÇťK─▒├ž─▒m─▒ burada seyrediniz. Sesimi OlympiaÔÇÖda dinleyiniz.ÔÇŁ yazd─▒rm─▒┼čt─▒r. Tek ama├ž rekl├ómd─▒r.

Amerika eski ba┼čkanlar─▒ndan Franklin Roosevelt; ÔÇťEger hayata yeniden ba┼člamaya imkan olsayd─▒, Rekl├ómc─▒l─▒g─▒ b├╝t├╝n diger i┼člere teredd├╝ts├╝z tercih ederdim.ÔÇŁ diyerek, Sir Winston Churchil; ÔÇť─░nsanlar─▒n t├╝ketim g├╝c├╝ rekl├ómc─▒l─▒g─▒n g─▒das─▒d─▒r. En iyi ya┼čama standartlar─▒ i├žin destek yarat─▒r. ─░nsanlara kendileri ve aileleri i├žin en iyi beslenme, en iyi giyinme, en iyi evlerde oturma ama├žlar─▒n─▒ a┼č─▒lar.ÔÇŁdiyerek rekl├óm─▒n ├Ânemini vurgulam─▒┼člard─▒r.

Ekonomik h─▒z─▒ d├╝┼čen, hatta s─▒f─▒ra inen bir toplumda dahi rekl├óm, i┼člevini degi┼čtirip yararl─▒ hizmetlerde bulunabilmektedir. Bir├žok t├╝ketim ├╝r├╝nleri piyasadan kalksa ya da t├╝keticinin sat─▒n alma g├╝c├╝ azalsa bile rekl├ómla daha degi┼čik, ├Ârnegin; otomobil kullan─▒lmas─▒n─▒ ├Âzendirmek yerine, kitle ara├žlar─▒n─▒ tercih ettirmeye y├Ânelik, toplum a├ž─▒s─▒ndan o an i├žin daha ge├žerli, yararl─▒ ├Ânlemler al─▒nabilir. Trafik kurallar─▒na ne ┼čekilde uyulacag─▒, enerji tasarrufu i├žin neler yap─▒labilecegi, yabanc─▒ turistlere nas─▒l yard─▒mc─▒ olunacag─▒, bir yabanc─▒ dil ├Âgrenmenin, bir sporla ugra┼čman─▒n yararlar─▒ rekl├óm hizmetleriyle duyurulabilir. Onlar hitap edecekleri kitlenin ├Âzelliklerini, neyi, nas─▒l, ne kadar s├╝rede ileteceklerini bilirler.

─░sve├žÔÇÖte, h├╝k├╝met, trafigi soldan saga ├ževirdigi y─▒llarda, bu degi┼čikligin tan─▒t─▒m─▒n─▒, -bir yar─▒┼čma sonucu- b├╝y├╝k bir rekl├óm ajans─▒na vermi┼čtir.. Ve belli bir g├╝n, belli bir saatten sonra bu yeni d├╝zene ge├ži┼čte, ba┼čar─▒l─▒ rekl├ómlar sayesinde, bir tek trafik kazas─▒ olmam─▒┼č, bir tek trafik su├žu i┼členmemi┼čtir.

MeksikaÔÇÖda, vergi ka├žak├ž─▒l─▒g─▒n─▒n ├Ânlenmesi amac─▒yla, vatanda┼č─▒n h├╝k├╝mete nas─▒l yard─▒mc─▒ olacaklar─▒, televizyonda, bas─▒nda yogun rekl├óm harcamalar─▒yla ├Ânerilmi┼čtir..

Televizyonda izledigimiz, temizlik, sigara al─▒┼čkanl─▒g─▒, trafik, perakende sat─▒┼č fi┼člerinin al─▒nmas─▒ gektigi gibi uyar─▒lar─▒, iyi bir rekl├óm ajans─▒ ├╝stlense san─▒r─▒m ├žok daha etkili olur.

─░yi bir rekl├óm ajans─▒ ├žok say─▒da birimleriyle sistemli bir planlama, ara┼čt─▒rma ve ├žok yogun bir ├žabayla i┼č yaparlar. Belili b├Âl├╝mlerden olu┼čan bir rekl├óm ajans─▒nda yarat─▒c─▒ grup m├╝┼čterilerinin istegini irdeler, bir metin haz─▒rlar, se├žilen mediaya uygun bir taslak ├žizilir, film rekl├ómlar─▒n─▒ yaparken, rejis├Ârde film i├žin gerekli prod├╝ksiyonu haz─▒rlar. Bunlar─▒ yaparken t├╝m ajans ├╝yelerinin amac─▒ rekl├óm─▒ yap─▒lan ├╝r├╝n yada hizmeti ilgi ├žeker, sat─▒n alma hevesi yarat─▒r hale getirmektir. Bu nedenle bir rekl├óm metninde, her kelimeyi, resimde her ├žizgiyi, fotografta her g├Âlgeyi rekl├óm─▒n mesaj─▒n─▒ ta┼č─▒mas─▒ i├žin kullanmaya ├žal─▒┼č─▒rlar.

Rekl├ómda media ile haberle┼čmede hangi medialar─▒n kullan─▒lacag─▒na karar vermek ├žok ├Ânemlidir. Gazete, dergi gibi alan medialar─▒ anlat─▒lacak konular ├žoksa, Radyo, Televizyon gibi zaman medialar─▒ bir ┼čeyin s─▒k s─▒k tekrar─▒ ve ezberletilmesi gerekiyorsa kullan─▒lmal─▒d─▒r. Hitap edilecek kitle geni┼čse mutlaka b├╝y├╝k medialar─▒n kullan─▒lmas─▒ gerekir. Bir rekl├ómda radyo ve televizyon s├╝reklilik a├ž─▒s─▒ndan en k─▒sa ├Âm├╝rl├╝ olmas─▒na kar┼č─▒n, s├╝rat y├Ân├╝nden en ├Ânemli mediad─▒r. Gazete ve dergilerle yap─▒lan rekl├ómlar etkisini uzun s├╝re sonra g├Âsterir fakat kal─▒c─▒l─▒g─▒ fazlad─▒r.

Bu t├╝r kitlesel haberle┼čme tek y├Ânl├╝d├╝r. Bir terzide istediginiz kuma┼č─▒n ├Âzelliklerini dokunarak veya sorarak ├Âgrenebilirsiniz ve ald─▒g─▒n─▒z yan─▒ta g├Âre karar verebilirsiniz. Fakat ayn─▒ konuda bir gazete ilan─▒na bakt─▒g─▒m─▒zda kalitesini yoklayamad─▒g─▒m─▒z gibi soru da soramay─▒z. Media rekl├ómda m├╝mk├╝n olan her┼čey muhattab─▒n─▒n ├Ân├╝ne serilmelidir. Halk kendi miza├ž ve kabiliyetine, anlay─▒┼č─▒na uygun haberlerden ho┼član─▒r. Mesaj─▒n etkinligini art─▒rmak i├žin muhattab─▒n─▒n seviyesine uygun yap─▒lmal─▒d─▒r.

Rekl├ómda kar┼č─▒l─▒kl─▒ etkile┼čimin, haberle┼čmenin basitle┼čtirilmi┼č analizi be┼č soruyla yap─▒labilir. Kim, Ne, Kime, Ne yolla s├Âyl├╝yor ve etkisi nedir. Bir mesaj─▒n halka ul┼čt─▒r─▒lmas─▒nda bu sorular, sorularak yola ├ž─▒k─▒lmal─▒d─▒r. Bu nedenle bir rekl├óm plan─▒ haz─▒rlan─▒rken; onun fikir verir, ├žarp─▒c─▒, dikkat ├žekici, enteresan, haber verir, alma arzusu uyand─▒r─▒r olmas─▒na dikkat etmek gerekir. ├çarp─▒c─▒ bir ba┼čl─▒k, etkili bir resim, ├žok y├Ânl├╝ bilgi veren bir metin rekl├óm─▒n g├╝c├╝ne g├╝├ž katar.

Halk iyi d├╝zenlenmi┼č bir mesej─▒ se├žer, digerlerine pek ald─▒rmaz. Rekl├ómda ger├žek├ži olmak gerekir. ─░nand─▒r─▒c─▒l─▒ktan uzak bir rekl├óm hi├ž bir zaman tutmaz. Yine me┼čhur bir f─▒krad─▒r. ÔÇťBir sokakta ├╝├ž di┼č├ži varm─▒┼č, birincisi ÔÇťT├╝rkiyeÔÇÖnin en iyi di┼č├žisiÔÇŁ diye bir levha asm─▒┼č, bunu g├Âren ikinci di┼č├ži dururmu,ÔÇŁD├╝nyan─▒n en iyi di┼č├žisiÔÇŁ yazan bir tabela haz─▒rlat─▒p kap─▒s─▒na asm─▒┼č. ├ť├ž├╝nc├╝ di┼č├ži bunlara kar┼č─▒ ne yapsa iyi dersiniz? Gayet m├╝tevazi bir ifadeyle ÔÇťBu sokag─▒n en iyi di┼č├žisiÔÇŁ yaz─▒l─▒ levhayla i┼či halletmi┼čÔÇŁ. Tabii en ├žok m├╝┼čteriyi ├╝├ž├╝nc├╝ di┼č├ži toplam─▒┼č, inand─▒r─▒c─▒l─▒g─▒ sayesinde.

Bas─▒l─▒ rekl├ómlarda resim ve kelimeler, bunlar─▒n rengi, mediadaki yeri, ├ževresiyle ili┼čkisi ├Ânemlidir. Radyo ve televizyonda ise s├Âz ve sesler, hareket s├╝resi, seslerin tonu, metin ├Ânemlidir. Eger bir mal─▒n sat─▒n al─▒nmas─▒nda g├Âr├╝n├╝┼č├╝ ├Ânemliyse, moda ve otomobil rekl├ómlar─▒nda oldugu gibi g├Âze etki eden rekl├óm t├╝r├╝ tercih edilmeli. ├ľzellikler, yer, durum, sonu├ž gibi insanlar─▒n mant─▒klar─▒na hitap etmek gerektiginde s├Âzl├╝ elemanlara ba┼čvurulmal─▒d─▒r. Heyecan verici bir etki yarat─▒lmak istendiginde g├Âr├╝nt├╝ rekl├óm─▒ tercih edilmelidir. Bu konuda resmin ├Ânemini savunan Pierre Martineau; ÔÇťResimler m├╝kemmellik ve a├ž─▒kl─▒klar─▒yla hi├žbir kelimenin ifade edemeyecegi anlat─▒m g├╝c├╝ne sahiptir. ├çok g├╝zel bir k─▒z─▒ tarif etmeyi deneyin; kelimelerin resmin yan─▒nda ne kadar aciz kald─▒g─▒n─▒ g├ÂreceksinizÔÇŁ der.

─░nsanlar resimlerde kendilerini g├Âr├╝rler, begendikleri ve benzemek istedikleri insan─▒ dinler, onlara inan─▒rlar. Bu nedenle bir├žok rekl├óm ├žal─▒┼čmalar─▒nda film y─▒ld─▒z─▒, sporcu veya begenilen ki┼čilerden yararlan─▒l─▒r. FransaÔÇÖda ÔÇťTotemÔÇŁ adl─▒ bir g├Âkdelenin daireleri bombo┼čken, sat─▒lmazken ve in┼čaat├ž─▒lar─▒n iflas─▒ s├Âz konusuyken, ressam Salvador DaliÔÇÖnin ÔÇťBen de TotemÔÇÖde oturuyorumÔÇŁ dedigi bir rekl├ómla k─▒sa s├╝rede sat─▒┼č─▒ ger├žekle┼čmi┼čtir.

Televizyonda ┼ču s─▒ralar s─▒k s─▒k Ajda Pekkan, Zeki M├╝ren, C├╝neyt Ark─▒n, T├╝rkan ┼×oray, Adile Na┼čit ve Halit K─▒van├ž gibi sanat├ž─▒lar─▒ g├Ârmemizin tek nedeni rekl├óma hizmetlerindendir.

Rekl├ómc─▒l─▒g─▒n ama├žlar─▒ halk─▒n egitilmesi, arad─▒g─▒n─▒ kolay bulmaya, kolay almaya ve fiyat─▒n─▒ ├Âgrenmesine yard─▒m olmal─▒d─▒r. Rekl├ómc─▒l─▒kta muhatab─▒n─▒z b├╝t├╝n toplumdur. Yapt─▒g─▒n─▒z bir hata geni┼č ├žapta yay─▒nlanacag─▒ndan herkes taraf─▒ndan duyulur ve g├Âr├╝l├╝r.

Yan─▒lt─▒c─▒, haks─▒z rekl├ómlar kar┼č─▒s─▒nda t├╝keticinin korunmas─▒ gereklidir. Bat─▒ ├╝lkeleri bunu ├že┼č┼čitli yollarla saglam─▒┼člard─▒r. T├╝keticinin korunmas─▒; devletin kanun, kararname, y├Ânetmelikve mahkeme kararlar─▒yla ele al─▒nm─▒┼č, yan─▒lt─▒c─▒ rekl├ómyapt─▒ran ├╝retici, komisyon karar─▒yla d├╝zeltme rekl├óm─▒ yay─▒nlamaya zorunlu tutulmu┼čtur. ├ľrnegin; kilo ald─▒rmayan bir rejim ekmegi ├╝rettigini yogun bir bi├žimde rekl├óm eden kurulu┼č, iddias─▒n─▒n ger├žek d─▒┼č─▒ oldugunun saptanmas─▒ ├╝zerine, g├╝nlerce, aylarca televizyonda; ÔÇťBenim ├ž─▒kard─▒g─▒m ekmek, d├╝zeltiyorum, kilo ald─▒rmayan cinsten falan degildir. Sadece dilimleri ├žok ince oldugu i├žin, ├žok ekmek yediginizi sand─▒g─▒n─▒z halde, asl─▒nda az ekmek yemi┼č olursunuz.ÔÇŁ diye rekl├ómyapmaya mahkum edilmi┼č. Tabii rekl├ómya bu, dogrusu bu kez sat─▒┼člar─▒ hi├ž de azalmam─▒┼č, aksine artm─▒┼č. Ayr─▒ca profesyonel rekl├óm ajanslar─▒, otokontrol yoluyl

Rekl├ómlara kar┼č─▒ korunmay─▒ ve kontrol├╝, ├Ârg├╝tlenen t├╝keticilirin kendileri de ├╝stlenmi┼čler. ├ťreticinin kendi ├ž─▒karlar─▒na ters d├╝┼čen bir davran─▒┼č─▒n─▒ saptad─▒klar─▒ anda, onun ├╝r├╝nlerini boykot etmeye, ├╝reticiye kar┼č─▒ bir nevi grev uygulamaya ge├žmi┼čler. Bu nedenledir ki giderek ├╝reticiler, ├╝r├╝nlerinin nitelik, ambalaj ve fiyatlar─▒nda s├╝rekli degi┼čikliklere, begenilmeyeni degi┼čtirmeye, sat─▒┼č sonras─▒ bak─▒m garantisi vermeye y├Ânelmi┼č, bu gibi olumlu davran─▒ylar i├žine girmek zorunda kalm─▒┼člard─▒r.

Sosyal ve ahl├óki y├Ânden rekl├ómda en ├Ânemli ├Âge ÔÇťDogruyu s├Âylemesidir. Yalan ve yanl─▒┼č bir┼čey s├Âylememelidir. Kendi mal─▒n─▒ ├Âvmektense, rakibini k├Ât├╝leyen rekl├ómlar olumlu kar┼č─▒lanmamaktad─▒r. Keza begenilmi┼č ve ba┼čar─▒ saglam─▒┼č rekl├ómlar─▒n benzeri, kopyas─▒n─▒n ve taklidi olarak d├╝zenlenmi┼č rekl├ómlar da k├Ât├╝ puan almakta hatta ayd─▒n ki┼čilerce alay konusu olmaktad─▒r. Rekl├ómc─▒l─▒kta yeni olanlar─▒n s─▒k s─▒k ba┼čvurduklar─▒ bir y├Ântem de yabanc─▒ yay─▒nlardan baz─▒ bi├žim, hatta resim aktarmalar─▒d─▒r. Acemilik ki┼čiyi taklit├žilige itmemelidir. Kendi ├žabas─▒ ve yetenekleriyle eserler veren aceminin gelecegi mutlaka ustal─▒k olacakt─▒r.

Rekl├ómc─▒l─▒k meslek olarak ├žok zordur. Rekl├ómc─▒l─▒k mesleginde yeteri kadar uzman ve otorite yeti┼čmediginden herkes kendini biraz bu meslekten g├Âr├╝r. Hatta baz─▒ rekl├óm sahibi, ihtisasa pek inanmad─▒g─▒ndan her i┼čte fikri olsun ister. Bas─▒n rekl├ómlar─▒nda s─▒k s─▒k ba┼čvurulan beyaz bo┼čluk b─▒rakma ile yap─▒lm─▒┼č bir eskizi g├Âren i┼č adam─▒, rekl├óm sanat├ž─▒s─▒na ÔÇťBuralara da para veriyoruz ┼čuraya fabrikalar─▒n resmini, ┼čuralara ├Âd├╝llerimizi, ┼čuraya da m├╝┼čterilerimizin listesini koyal─▒m.ÔÇŁ diyerek gereksiz m├╝dehalede bulunabilmektedir.

─░stanbul Reklam Ajans─▒n─▒n kurucusu Dr.S├╝heyl G├╝rba┼čkan; ÔÇťRekl├óm─▒n, en belirgin ve ├Ânde gelen yarat─▒c─▒l─▒g─▒ getiren bir meslek olu┼čudur. Yarat─▒c─▒ nitelik ta┼č─▒mayan bir sanat dal─▒ olamayacag─▒na g├Âre rekl├óm da bir meslek degil bir sanatt─▒r. Ve rekl├óm─▒n sevilecek, savunulacak yan─▒, yani yarat─▒c─▒l─▒g─▒ olmasa k├Âm├╝rc├╝l├╝kten farkl─▒ bir yan─▒ kalmaz.ÔÇŁ demektedir.

Rekl├óm, bir mutluluk amac─▒ degilse bile yine de bir mutluluk arac─▒d─▒r. ├ç├╝nk├╝ rekl├óm, bir bak─▒ma, insan─▒n hayal g├╝c├╝d├╝r. ─░nsanlar ├žogu kez hayellerini kendileri yarat─▒rlar. Ve b├Âylece mutlu da olabilirler.

Rekl├óm psikolojisi ├╝st├╝ne eserleri olan Robert Guerin; ÔÇťTeneff├╝s ettigimiz hava, oksijen, azottan ve rekl├ómdan meydana gelmi┼čtir.ÔÇŁ der.

Rekl├óm─▒n konusu olan ├╝r├╝nlerin, hizmetlerin tan─▒t─▒m─▒, t├╝keticinin daha ├žok dikkatini ├žekebilmek i├žin birbirinden degi┼čik, bir sonraki ├Âncekinden farkl─▒, yeni, ├╝st├╝n olarak yap─▒lmal─▒d─▒r. Rekl├óm─▒n sesleni┼či, bazen realist ya da romartik; bazen heyecanl─▒ ya da fantazi olabilir. Ama mutlaka, hele topluma ilk kez sesleni┼činde, bir yarat─▒c─▒ g├╝├žÔÇŁ i├žermelidir.

Albert Camus; ÔÇťYarat─▒c─▒l─▒g─▒n ba┼člad─▒g─▒ yerde, mant─▒k durur.ÔÇŁder. Yarat─▒c─▒l─▒k belki insan beyninin, zek├ós─▒n─▒n, olagan d─▒┼č─▒nda bir ba┼čka t├╝rl├╝ d├╝┼č├╝nmesi, ├ž├Âz├╝m aramas─▒d─▒r. Mant─▒k d├╝z ve kestirme yoldan ├ž├Âz├╝me g├Ât├╝r├╝r, tek y├Ânl├╝d├╝r. Yarat─▒c─▒l─▒k ise, bir ba┼čka yol, bir ba┼čka ├ž├Âz├╝m olup olmad─▒g─▒n─▒ ara┼čt─▒rmakt─▒r. Yarat─▒c─▒ ├žal─▒┼čmalarda ba┼čar─▒n─▒n tek yolu ┼čuur alt─▒ndaki mant─▒ks─▒z ve ucuz kavramlara nufuz etmeye ├žal─▒┼čmakt─▒r.

┼×ark─▒c─▒ Poul Mc CartheyÔÇÖin ├Âl├╝m haberi, m├╝ziginin hayranlar─▒ olan gen├žleri yasa bogmu┼č. Baz─▒lar─▒ onun arkas─▒ndan ├Âlmeyi bile d├╝┼č├╝nm├╝┼čler, intihara kalkm─▒┼člar. Oysa Poul Mc Carthey ├Âlmemi┼č, sadece menejeri reklam olsun diye bir ┼čaka yapm─▒┼čt─▒r. Sonu├žta rekl├óm hedefine ula┼čm─▒┼č, adlar─▒n─▒ dahi duymam─▒┼č insanlara Beatles toplulugu tan─▒t─▒lm─▒┼čt─▒r.

Rekl├óm, ├žok sat─▒p, az k├órlar─▒n toplam─▒yla yine ├žok kazand─▒rmay─▒ ama├žlayabilirse, ekonomiye yararl─▒d─▒r, g├Ârevini yerine getirmi┼č demektir. Rekl├ómc─▒ Dr. S├╝heyl G├╝rba┼čkan; ÔÇťRekl├ómc─▒l─▒k, ├Âyle, al eline kalemi bir┼čeyler yaz koy kag─▒d─▒ ├Ân├╝ne bir┼čeyler ├žiz, ge├ž kameran─▒n arkas─▒na bir┼čeyler ├žek gibi, hafife al─▒nacak, rastgele uygulanacak bir meslek degil. Her┼čeyden ├Ânce ya┼čad─▒g─▒n ├╝lkenin insanlar─▒ kar┼č─▒s─▒nda b├╝y├╝k sorumluluk isteyen, gerektiren bir i┼č, hatta bir g├Ârevdir.ÔÇŁ demektedir.

Rekl├óm─▒n yan─▒lt─▒c─▒, aldat─▒c─▒ y├Ânlerinden sak─▒nmak gerekir. Rekl├ómdan as─▒l beklenen hizmet, marka ve mam├╝l├╝n t├╝ketici zihninde yerle┼čmesi ve olumlu izlenimler b─▒rakarak hat─▒rlanmas─▒n─▒ temin olmal─▒d─▒r. Yak─▒n zamanda gazetelerden okumu┼čsunuzdur. JaponyaÔÇÖda, kablosuz gaz sobalar─▒ imal eden ┼čirketin genel m├╝d├╝r├╝ g├Ârevinden istifa etmi┼čtir. Sebebi bu sobalar─▒n 16 ki┼činin ├Âl├╝m├╝ne neden olmas─▒d─▒r. Tehlikesizdir, koku yapmaz. Sloganlar─▒yla rekl├óm─▒ yap─▒lan bu sobalar─▒n baz─▒lar─▒nda s├Ând├╝r├╝ld├╝kten sonra odan─▒n havaland─▒r─▒lmas─▒ gerektigi uyar─▒s─▒n─▒
ta┼č─▒yan levhalar─▒n bile bulunmad─▒g─▒ saptanm─▒┼čt─▒r. ├ťlkemizde de ilk ├Ânceleri arand─▒g─▒nda bulunamayan, bulanlar─▒n pe┼čin parayla s─▒raya girilip al─▒nd─▒g─▒ bu sobalardan bug├╝n taksitle dahi m├╝┼čteri bulamad─▒g─▒ s├Âzedilmektedir.

Bunun yan─▒nda ambalajl─▒ t├╝ketim ├╝r├╝nlerinin ambalajlar─▒ ambalaj standartlar─▒na uymad─▒g─▒ndan t├╝ketici zarar g├Ârmektedir. ├ťzerinde son kullanma tarihi, br├╝t, ve net ag─▒rl─▒g─▒n─▒, fiyat─▒n─▒ ta┼č─▒mayan ambalajl─▒ ├╝r├╝nlere g├╝venmek yanl─▒┼čt─▒r. Ayr─▒ca TSE damgas─▒ olmayan ├╝r├╝nlerin baz─▒lar─▒ Sagl─▒k ve Sosyal Yard─▒m Bakanl─▒g─▒ÔÇÖn─▒n iznini de almam─▒┼č oluyor.T├╝keticinin korunmas─▒ a├ž─▒s─▒ndan rekl├óm─▒ yap─▒lan ├╝r├╝nlerin bu ├Âzellikleri ta┼č─▒y─▒p ta┼č─▒mad─▒g─▒ s├╝rekli kontrol edilmelidir.

Ambalaj─▒n, ├žok kuvvetli bir sat─▒┼č aleti oldugu da bir ger├žektir. ├ľzellikle selfÔÇôservis magazalar─▒nda t├╝keticinin dikkatini ├žekmesi ve sat─▒┼ča te┼čvik etmesi y├Ân├╝nden b├╝y├╝k ├Ânem ta┼č─▒r. ├ťr├╝n├╝ korumas─▒ yan─▒nda, o ├╝r├╝n├╝n hakk─▒nda geni┼č bilgi de verir. G├Ârsel nesne oldugu i├žin g├╝zel, ├žekici ve etkileyeci olmas─▒ gerekir. Bu nedenle kozmetik gibi mam├╝llerde ambalaj bazen kendisinden bile pahal─▒ya malolmaktad─▒r.

─░nsanlar─▒n sat─▒n alma hareketinin sebepleri k─▒smen renk, ┼čekil, ambalaj,v.b. ├Âzelliklere bagl─▒ oldugu bir ger├žektir. Ve alma olay─▒, i├žimizdeki birtak─▒m isteklerin, ihtiya├žlar─▒n, al─▒┼čkanl─▒klar─▒n ├žarp─▒┼čmas─▒ sonucu olur. ├ľncelikle a├žl─▒k, susuzluk gibi hisler alma hareketimizi etkiler. Agr─▒, hastal─▒k, endi┼če, korku gibi ka├ž─▒nma hisleri, giyim, konfor, ├žo├žuk gibi s├╝rekli istekler alma haretimizi etkileyen diger etkenlerdir.

─░nsanlar─▒n bir reklam mesaj─▒ndan etkilenmeleri, sosyoÔÇôpsikolojik yap─▒lar─▒na da bagl─▒d─▒r. Her ay─▒n sonunu zor getiren bir aileye, bir yazl─▒k evin, l├╝ks otomobilin, deniz motorunun rekl├óm─▒n─▒n ne etkisi olabilir ki?

─░htiya├ž ve istek aras─▒nda bir k─▒yaslama yap─▒ld─▒g─▒nda g├Âr├╝l├╝r ki; ihtiya├ž maddeleri daha kolay sat─▒l─▒r, istek kar┼č─▒layan mallar ise mutlaka rekl├óm─▒n destegine muhta├žt─▒r. T├╝keticiyi ihtiyac─▒ olmayan bir mamule istekli, arzulu bir hale getirebilmek, onu ikna edebilmek i├žin rekl├óm─▒n ├Ânemine inanmak gerekiyor.

Rekl├óm, ekonomik d├╝nyada olup bitenden toplumu haberdar da eder. Ona bilgi verir, yol g├Âsterir. Bir an rekl├óm─▒n yoklugunu d├╝┼č├╝nelim, t├╝ketici se├žme karars─▒zl─▒g─▒na d├╝┼čecektir. Rekl├óm, t├╝keticiyi ya┼čam─▒n gereklerinden de haberdar eder, bilgi verir, ├Ânerilerille onu ayd─▒nlat─▒r. Karars─▒zl─▒g─▒n─▒n ├ž├Âz├╝m├╝ne yard─▒mc─▒ olur.

Anketler al─▒┼čveri┼č ├Âncesi en b├╝y├╝k karars─▒zl─▒g─▒, evlenmeye haz─▒rlanan ├žiftlerin ge├žirdigini g├Âsteriyor. Mutfak e┼čyas─▒ndan mobilyaya kadar ├žok ├že┼čitli ihtiya├žlar─▒ olan yeni evlilere etki edecek rekl├ómlar s─▒k s─▒k yap─▒lmaktad─▒r. ─░lk bak─▒┼čta rekl├óm─▒n, mallar─▒ pahaland─▒rd─▒g─▒, rekl├óm harcamalar─▒n─▒n t├╝keticinin s─▒rt─▒na y├╝klendigi gibi g├Âr├╝lmesine kar┼č─▒n, rekl├óm─▒n seri ├╝retimi art─▒rd─▒g─▒, imalat fazla olunca da harcaman─▒n birim ba┼č─▒na d├╝┼čt├╝g├╝ yads─▒namaz.

Televizyon, gazete, kitap gibi kitle ileti┼čim ara├žlar─▒ ya da sinemalarda yabanc─▒ k├Âkenli bir hayli ├žizgi karakterle kar┼č─▒la┼č─▒yoruz. S├╝permen, E.T.,Snoppy, Candy, Degerli, Ret Kit, Temel Reis, Micky Mouse gibi kahramanlar havlumuzdan, giysilerimize, ├žo├žuk oyuncaklar─▒m─▒za, s├╝s e┼čyalar─▒m─▒za, kadar ├žok ├že┼čitli e┼čyalarla ya┼čam─▒m─▒za girmi┼čtir. Oysa; Micky Mouse, toplumumuzda hi├ž de sevilmeyen bir hayvan olan fare, degerli, muz─▒r bir k├Âpek, S├╝permen, uzaydan gelen, doga ├╝st├╝ yeteneklere sahip bir iyilik sembol├╝ ba┼čka bir ┼čey degildir. B├╝y├╝k, k├╝├ž├╝k herkesin tutkuyla izledigi bu yabanc─▒ kahramanlar─▒ tan─▒yormuyuz, ne ama├žla yarat─▒ld─▒klar─▒n─▒ biliyor muyuz?

─░┼čin i├žine ticaret, k├ór, rekl├óm unsurlar─▒ girince fazla d├╝┼č├╝nmeye gerek yok... ├ľzellikle g├╝├žl├╝ ├╝lkelerin t├╝ccarlar─▒, yarat─▒lan kahrama bir kez tuttu mu pe┼činden pe┼čpe┼če filmlerini, ├žizgi filmlerini piyasaya s├╝r├╝yorlar.

D├╝nya ├╝zerinde milyonlarca insan taraf─▒ndan izlenip, sevilen, giysilerimizden, konu┼čma dilimize kadar giren bu kahramanlara neden bizim kahramanlar─▒m─▒z da kat─▒lm─▒yorlar? Neden Nasrettin HocaÔÇÖm─▒z, KeloglanÔÇÖ─▒m─▒z, Karag├ÂzÔÇÖ├╝m├╝z, HacivatÔÇÖ─▒m─▒z da diger ├╝lke insanlar─▒n─▒n dilinde dola┼čm─▒yor?
Mar 26
2011

Radyo Dinleyicisinin ├ľzelliklerine G├Âre Reklam

Posted by mehmet in Untagged 

Radyo dinleyicisine y├Ânelik genel tan─▒mlamalar yapmak, bug├╝n ├žok zor. Radyolar─▒n yay─▒n politikalar─▒, birbirinden farkl─▒ ├Âzelliklere sahip kitlelere hitap etmek ├╝zere olu┼čturuluyor. Rock, arabesk, t├╝rk├╝, pop m├╝zik radyo yay─▒n─▒ v.b. ├žok ├že┼čitli t├╝rlerde yay─▒n yapanlar bulunuyor. Her ne kadar bunlar, m├╝zik t├╝rleri olsa da bunlar─▒ dinleyen kitlelerin ├Âzelliklerinde, birbirinden farkl─▒ ya┼čam bi├žimleri, d├╝nya g├Âr├╝┼čleri, al─▒┼čkanl─▒klar, istekler, beklentiler bulunuyor. Dolay─▒s─▒yla markalar─▒n veya firmalar─▒n reklam verebilmek i├žin, genel radyo dinleyicilerinin ├Âzelliklerini ├ž├Âz├╝mlemeye ├žal─▒┼čmalar─▒, gereksiz bir ├žal─▒┼čma olarak g├Âr├╝n├╝yor. Bunun yerine, ├╝r├╝n ve hizmetlerini sat─▒n alabilecek kitle ├Âzelliklerinin belirlenmesi, bu kitlenin en ├žok dinledi─či radyolar─▒n tespit edilmesi do─čru bir y├Ântem olarak g├Âr├╝n├╝yor. Reklam ajanslar─▒ veya firmalar─▒n ├žo─ču, radyo se├žimlerini yaparken, genellikle bu istasyonlar─▒n dinlenme oranlar─▒na dikkat ediyorlar. Hi├ž veya ├žok az dinlenen bir radyo, ne kadar do─čru se├žilmi┼č olursa olsun, hedeflenen t├╝ketici kitlesine ula┼čamayaca─č─▒ i├žin yanl─▒┼č olmaktad─▒r.

Bununla birlikte, dinlenme oran─▒ ne kadar y├╝ksek olursa olsun, sat─▒┼č─▒ yap─▒lan ├╝r├╝n, radyonun potansiyel dinleyicisine hitap etmiyorsa, bu se├žim de bir o kadar yanl─▒┼č olmaktad─▒r. Hem radyolar─▒n dinlenme oran─▒n─▒n yeterli olmas─▒ gerekmekte hem de sat─▒┼č─▒ yap─▒lan ├╝r├╝n ve hizmetin radyo dinleyicisine hitap etmesi gerekmektedir. Yani reklam verilecek radyo istasyonun, bu kriterlere g├Âre se├žilmesi gerekiyor. ├ľrne─čin, t├╝rk├╝ radyolar─▒n─▒ dinleyen insanlar─▒n, kendi ya┼čamlar─▒n─▒ organize etme bi├žimleri farkl─▒d─▒r. Onlar─▒n buna g├Âre istekleri, tercihleri vard─▒r. Ayn─▒ ┼čekilde arabesk radyolar─▒n─▒ dinleyenlerin de durumu ayn─▒d─▒r. Onlar─▒n da istekleri, tercihleri farkl─▒ hatta onlar─▒n y├Ânlendirilme bi├žimleri, onlara g├Ânderilmesi gereken mesajlar da farkl─▒d─▒r. Birbirinden farkl─▒ ├Âzellikteki her dinleyici kitlesi i├žin ge├žerlidir bunlar. Reklam─▒n tasarlanma a┼čamas─▒nda bile, bu ├Âzellikler can al─▒c─▒ noktalarda dururken, yay─▒nlanmas─▒ esnas─▒nda daha da ├Ânemli hale geliyor. Hedef kitle ├Âzellikleri, tan─▒t─▒mlar─▒n tasar─▒m a┼čamas─▒nda da, yay─▒nlanma a┼čamas─▒nda dikkate al─▒nmal─▒d─▒r.

Bunlar─▒n d─▒┼č─▒nda, radyo dinleyicisinin ├Âzelliklerine g├Âre ├žal─▒┼čma yapmak ve reklam vermek, onlar─▒n kendilerini ├╝r├╝n ve hizmete yak─▒n hissetmelerini sa─člamaktad─▒r. ├ťr├╝n ve hizmeti sahipleniyor, g├╝ven duyuyorlar. Radyo reklam─▒ i├žin olu┼čturulan mesaj c├╝mleleri, fon m├╝zikleri dinleyici kitlesine uygun, onlar─▒n be─čenerek dinleyebilecekleri t├╝rden olmal─▒d─▒r. Bu mecran─▒n dinleyici ├Âzellikleri, yukar─▒da belirtildi─či gibi olurken, genel radyo dinleyicilerin ├Âzelliklerini de ayn─▒ zamanda yans─▒tabildikleri hesaplanmal─▒d─▒r. Yani dinleyicilerin her an de─či┼čken olabildi─či, farkl─▒ ├Âzellikler g├Âsterebildi─či, kendileriyle ve ya┼čamlar─▒yla uyu┼čmayan tercihlerde bulunabildikleri g├Âz ├Ân├╝nde tutulmal─▒d─▒r.
Mar 26
2011

Reklam─▒n ─░yisi K├Ât├╝s├╝ Olmaz

Posted by mehmet in reklam sloganlar─▒ , reklam slogan─▒ , reklam sesleri , reklam seslendirme ajans─▒ , reklam seslendirenler , reklam senaryosu , reklam senaryo ├Ârne─či , reklam seslendirme ├Ârnekleri

Reklam─▒n iyisi kötüsü olmaz mant─▒─č─▒ bir noktada, istenilen yani ula┼č─▒lmak istenilen son noktayla ilgilidir. ─░stenilen, insanlar─▒n ismi, ürünü, markay─▒ öyle ya da böyle bilmesi ise, evet burada reklam─▒n iyisi kötüsü olmaz, bu yolda i┼členebilecek her tür konu mubaht─▒r. Ama bir de, insan ister istemez ┼čunu dü┼čünüyor tabi, ismin bilinmesi ne kazand─▒r─▒r ki? Bu ┼čuna benzemekte; bir ki┼či, çe┼čitli küçük kazançlar elde etmek için, nas─▒l oldu─ču önemli olmayan bir ┼čekilde, bir olayla, reklamla gündeme gelir ve toplum taraf─▒ndan ismi, cismi bilinir. Gündeme geldi─či olay, e─čer çok garip, tuhaf, kötü bir olaysa toplum bu ki┼čiyi merak etmeye ba┼člar. Ama toplumun bu merak─▒n─▒n be─čeni, özenti, sevgi, sayg─▒ v.b. kavramlarla bir alakas─▒ yoktur. Toplum, genelde bu tip ki┼čilerin, nas─▒l olup ta bu halde olabildiklerini merak etmeye ba┼člar. Konu olan reklam veya olaydaki normal davran─▒┼člar─▒n veya olaylar─▒n olamay─▒┼člar─▒n─▒n nedenlerini aramak, anlamak ister. Bu asl─▒nda çok güçlü bir merak güdüsüdür. Toplumun bu merak─▒n─▒ bilen ve reyting elde etmek isteyen çe┼čitli reality ┼×ov’lar da bu tip insanlar─▒ hemen bulur ve konuk eder.
Konu tuhaf davran─▒┼člar─▒ysa, reality ┼×ov’lar bu tuhafl─▒klar─▒ yeniden yapt─▒rmak ve toplumun ilgisini çekmek ister. Konu her neyse, topluma onu moda mod ya┼čatmak ister. Toplum da bunlar─▒ alg─▒layabilmek için izler, okur ve dinler. Ama toplumun ┼čöyle bir özelli─či de vard─▒r. ─░lgili olay─▒ anlayabildi─či ve dü┼čüncelerinde onu, yerine oturtabildi─či an, unutur ve hiçbir ┼čekilde ilgilenmez. Hatta bu yüzden baz─▒ Reality ┼×ov’lar, bu tip ki┼čilere ba┼čka tuhafl─▒klar, gariplikler yapt─▒rarak, toplumun ayn─▒ merak─▒n─▒ tetiklemek ve eski reytinglerine kavu┼čmak ister. Bu durum firmalar─▒n, ürün ve hizmet reklamlar─▒ için de geçerlidir. Toplum bir ┼čekilde reklam─▒n etkisi alt─▒nda kal─▒r. Ürünü merak eder, inceler, onunla ilgili bilgi al─▒r ama bunlar, sat─▒n alma davran─▒┼člar─▒n─▒ göstermeye yönelik de─čillerdir. Onlar─▒n bu ilgisi, tamamen merakt─▒r. Belki merak─▒n yo─čunlu─ču, baz─▒ ki┼čilerin sat─▒n alma davran─▒┼člar─▒n─▒ göstermesini sa─člayabilir. Ama bu bir defaya yöneliktir. Merak giderilir bir ┼čekilde, ürünü alarak veya bilgi edinerek. Peki ya sonra? Firma, ne kadar kötü, garip, tuhaf bir reklam yaparsa yaps─▒n ayn─▒ merak─▒ yakalayabilir mi? Çünkü art─▒k toplum neyin ne oldu─čunu bilmektedir.
Kötü reklam, çok kötü hissettirir ve unutulmaz, tuhaft─▒r merak uyand─▒r─▒r, farkl─▒d─▒r ilgi çeker, yenidir bilme istemini uyand─▒r─▒r. Ama bunlar tatmin edildikten sonra, firman─▒n di─čer kötü reklamlar─▒ i┼če yaramaz. Yani ayn─▒ etkileri uyand─▒rmaz. Bunun için reklam─▒n iyisi kötüsü olur. Reklam iyi olmak, faydac─▒, güvenilir, i┼člevsel, teknolojik olmak zorundad─▒r. Günümüzdeki topluma hitap etmeli ve onlar─▒n kabul s─▒n─▒rlar─▒nda ya┼čamay─▒ becerebilmek zorundad─▒r. Hitap etti─či kitlesine ya┼čatt─▒─č─▒ rahatl─▒k, kolayl─▒k v.s. di─čer kitleler aras─▒nda fark yaratmal─▒d─▒r ki, kitlesi sürekli art─▒┼č göstersin veya sat─▒n almaya devam etsin.
Mar 26
2011

Radyo Reklamc─▒l─▒─č─▒

Posted by mehmet in reklam sloganlar─▒ , reklam slogan─▒ , reklam slogan─▒ , reklam sesleri , reklam sesleri , reklam seslendirme ajans─▒ , reklam seslendirme ajans─▒ , reklam seslendirenler , reklam seslendirenler , reklam senaryosu , reklam senaryosu , reklam senaryo ├Ârne─či , reklam senaryo ├Ârne─či , reklam seslendirme ├Ârnekleri , reklam seslendirme ├Ârnekleri

Dinleyenler pek sevmeselerde tüm medya organlar─▒ için olmazsa olmazd─▒r Reklamlar. Reklamdaki mesaj─▒n─▒z─▒ etkili bir biçimde sunabilmek markan─▒z ve sizin için önemliyse, My Produksiyon, reklam verenler ve radyolar için kaliteli reklam seslendirmesi ve produksiyon altyap─▒s─▒n─▒ haz─▒rlayak hedefi tam isabetle vurman─▒z─▒ sa─čl─▒yor. Radyo reklamlar─▒, kurum ve kurulu┼člar─▒n hedef kitleleri olan tüketicilerine ula┼čmak için kulland─▒klar─▒ en etkili araçlar─▒n ba┼č─▒nda gelmektedir. Reklam, ┼čirketlerin, kurum ve kurulu┼člar─▒n, organizasyonlar─▒n vb. imajlar─▒n─▒ yans─▒tan bir aynad─▒r. Ayn─▒ zamanda tüketicilerin haf─▒zalar─▒nda her zaman daha güncel kalmalar─▒n─▒ sa─člayan bir olgudur. Reklamlar, türü, amac─▒ ve uygulama alan─▒ bak─▒m─▒ndan çok çe┼čitlilik göstermektedir.

RADYO ARACILI─×I ─░LE YAPILAN REKLAMLARIN YARARLARI:

1.Yayg─▒n ve etkili bir medya organ─▒d─▒r.
2.─░letileri en h─▒zl─▒ biçimde gönderir.
3.─░letilerin gönderilmesi çok kolayd─▒r.
4.─░stendi─činde iletilerde en seri biçimde de─či┼čiklikler yap─▒labilir.
5.Radyo dinleyen kitle kabaca tahmin edilebilir.
6.Ki┼či ba┼č─▒na dü┼čen maliyeti dü┼čüktür.
Mar 26
2011

Reklam Seslendirmeleri

Posted by mehmet in reklam sloganlar─▒ , reklam slogan─▒ , reklam sesleri , reklam seslendirme ajans─▒ , reklam seslendirenler , reklam senaryosu , reklam senaryo ├Ârne─či , reklam seslendirme ├Ârnekleri

Hem televizyon, sinema reklam filmlerinde hem de radyo reklamlar─▒nda seslendirme yap─▒lmaktad─▒r. Reklam filmlerinin seslendirilmesinde, kimi zaman ünlü simalar─▒n sesleri, kimi zaman ünlü sesler, kimi zaman da normal insanlar─▒n veya reklam filminde rol alan oyuncular─▒n kendi sesleri kullan─▒lmaktad─▒r. Reklam filmlerinde seslendirme eskisinden çok daha modern ko┼čullarda yap─▒lmaktad─▒r. Reklam filminin çekimlerinde rol alan oyuncular─▒n sesleri yerine, ba┼čka ki┼čilerin sesleri kullan─▒lacaksa, film çekimleri bittikten sonra, “Cast Hizmeti” ad─▒ alt─▒nda yap─▒lan çal─▒┼čmalar esnas─▒nda, kar┼č─▒l─▒kl─▒ diyaloglar olsa bile, ki┼čiler, seslendirecekleri diyaloglar─▒ teker teker seslendirmektedir. Daha sonra bunlar stüdyo ortam─▒nda birbirinin üzerine getirilmekte ve birle┼čtirilmektedir. Ama günümüzde, genellikle reklam seslendirmeleri, oyuncular─▒n kendi sesleriyle yap─▒lmaktad─▒r. Çok nadir olarak bir ki┼činin veya ünlünün kendisi reklam filminde oynay─▒p, ba┼čka biri taraf─▒ndan seslendirilmektedir.

Seslendirme konusu, sadece televizyon ve sinema reklam filmlerinde yap─▒lmamaktad─▒r. Radyo reklamlar─▒nda seslendirme konusu, daha çok önemli olmaktad─▒r. Çünkü, radyo reklamlar─▒nda görüntü yoktur. Görsel herhangi bir unsurun olmad─▒─č─▒ radyolar için sesler, çok önemli bir noktada durmakta ve reklam tasar─▒mlar─▒n─▒n etki gücünü olu┼čturan unsur olmaktad─▒r. Yukar─▒da da de─čindi─čimiz gibi, televizyon ve sinema reklamlar─▒nda ise, oyuncular kendi seslerini kullanmaktad─▒r. Burada, oyuncular─▒n seslerini kullanma biçimleri, istenilen duygu ve dü┼čünceyi verebilme özellikleri öne ç─▒kmaktad─▒r. Sesler, insanlar─▒n dü┼čüncelerini belirleyen unsurlard─▒r. ─░nsan─▒n duygu dünyas─▒na hitap eder. Tonlamalar─▒yla, seslerin renkleriyle, t─▒n─▒s─▒yla insanlar─▒n dü┼čüncelerini yönlendirir, onlar─▒n çe┼čitli duygu durumlar─▒n─▒ ya┼čamalar─▒n─▒ ve insanlar─▒n reklamdaki marka, ürün ve hizmetle organik ba─č kurmalar─▒n─▒ sa─člarlar.

Reklam seslendirmelerinde oyuncular, sevinç, üzüntü, güven, rahatl─▒k, memnuniyet, güç, kalite v.b. dü┼čüncelerin olu┼čturulmas─▒ için, seslerini ona göre kullanmaktad─▒rlar. Oyuncular seslerini, bu dü┼čüncelerin olu┼čturulmas─▒ için kullan─▒rken, inand─▒r─▒c─▒ bir ┼čekilde kullanmakta ve insanlar─▒n ayn─▒ duygu veya hissi ya┼čamalar─▒na olanak tan─▒maktad─▒r. Televizyon reklam filmlerindeki sesler, reklam─▒n izlenme oran─▒n─▒ dü┼čürebilmekte veya yükseltebilmektedir. Reklam tasar─▒m─▒ ne kadar iyi yap─▒lm─▒┼č olursa olsun, reklam─▒n temas─▒, reklamda kullan─▒lan malzeme, araç ve gereçlerin önemi bir yana ki bunlar─▒n en iyi ┼čekilde, reklam tasar─▒m─▒na uygun seçilmi┼č olduklar─▒n─▒ varsaysak bile, seslerin ayn─▒ özenle, ayn─▒ etki gücüyle seçilmemesi insanlar─▒n reklam─▒ izlemelerini engelleyebilmektedir.

Reklam seslendirmeleri, reklam─▒ izlettirir veya reklam─▒n izlenmemesine neden olur. Rahats─▒z edici, yanl─▒┼č tonlamalar─▒n yap─▒ld─▒─č─▒ reklam filmi, tüketicilerin onu ciddiye almamalar─▒na, güven duymamalar─▒na neden olmaktad─▒r.
Mar 26
2011

Reklamc─▒ Nedir?

Posted by mehmet in Untagged 

Reklamc─▒, reklam sekt├Âr├╝n├╝n birbirinden farkl─▒ meslek t├╝r├╝nde ister e─čitim alm─▒┼č, ister sekt├Âr├╝n i├žinden yeti┼čmi┼č olan, reklam─▒n b├╝t├╝n s├╝re├žleri hakk─▒nda bilgi ve beceri sahibi olan ki┼čilerdir. Reklamc─▒lar, firmalar─▒n hangi ama├žlar do─črultusunda reklam yapmak istediklerini bilen, onlar─▒ bu ama├žlar─▒na yakla┼čt─▒rmak i├žin, neler yap─▒lmas─▒ gerekti─čini, ne tip ara┼čt─▒rmalar─▒n, firmalarla ilgili olarak yap─▒lacak reklam ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒n ├Ân├╝n├╝ a├žabilece─čini, reklam sekt├Âr├╝nde kullan─▒lan b├╝t├╝n reklam mecralar─▒n─▒, mecralar─▒n ├Âzelliklerini, her birinin etki g├╝c├╝n├╝, her reklam mecras─▒na y├Ânelik en iyi reklam tasar─▒m─▒n─▒ bilen, bu anlamlarda uzmanla┼čm─▒┼č ki┼čilerdir. Bu noktada grafik tasar─▒mc─▒lar, web tasar─▒mc─▒lar, end├╝striyel tasar─▒mc─▒lar, sanat y├Ânetmenleri, kreatif direkt├Ârler, y├Ânetmenler, dan─▒┼čmanlar birer reklamc─▒d─▒rlar. Reklamc─▒, firmalar ile t├╝ketici kitlesi aras─▒nda ileti┼čimin kurulabilmesinden sorumludurlar. Onlar her iki taraf─▒n diline h├ókimdirler. T├╝keticilere nas─▒l seslenilmesi gerekti─čini, hangi etki unsurlar─▒ kullanarak t├╝keticileri etkileyebilece─čini bilen ve bu dilin tasarlanmas─▒nda aktif rol alan ki┼čilerdir.

Reklamc─▒lar, hedef kitlenin ara┼čt─▒r─▒lmas─▒ konusunda da uzmand─▒rlar, t├╝keticilere y├Ânelik yap─▒lan ara┼čt─▒rma sonu├žlar─▒nda, verilen cevaplar─▒n ne anlama geldi─čini, cevaplar─▒ verenlerin isteklerini, arzular─▒n─▒, beklentilerini alg─▒layabilen, bunlara y├Ânelik yap─▒lan reklam tasar─▒mlar─▒n─▒n nas─▒l bir ┼čey olmas─▒ gerekti─čini tespit edebilen ki┼čilerdir. Yukar─▒da sayd─▒─č─▒m─▒z meslek gruplar─▒n─▒n hepsi, ├žok iyi reklamc─▒ olmayabilirler. Bunlardan baz─▒lar─▒ sadece kendi alanlar─▒nda uzmanla┼čm─▒┼č olabilmektedirler. Ama baz─▒ ki┼čiler hem kendi alanlar─▒nda hem de reklam mecralar─▒n─▒n hepsinde uzmanla┼čarak, bir reklam ajans─▒n─▒n b├╝t├╝n reklam s├╝re├žlerini kontrol edebilecek derecede uzmanla┼čmaktad─▒r. ─░┼čte as─▒l reklamc─▒ bu tip ki┼čilere denilmektedir. Yukar─▒da say─▒lan mesleklerin d─▒┼č─▒nda, reklam sekt├Âr├╝nde ├žal─▒┼čan, reklam sekt├Âr├╝n├╝n farkl─▒ alanlar─▒nda faaliyet g├Âsterenlere de kimi zaman reklamc─▒ denilmektedir. Ama bir ki┼čiye reklamc─▒ diyebilmek i├žin, b├╝t├╝n s├╝re├žlerde uzmanla┼čm─▒┼č olmas─▒ gerekmektedir.

Genellikle, sanat y├Ânetmenleri, kreatif direkt├Ârler, sanat y├Ânetmenleri reklam─▒n b├╝t├╝n s├╝re├žlerine hakim olabilmektedir. Bu tip uzmanlar, reklam ajanslar─▒n─▒n b├╝t├╝n i┼člerinin gidi┼čat─▒n─▒, yap─▒s─▒n─▒, tasar─▒mlar─▒n─▒, reklam mesajlar─▒n─▒ denetleyen, kontrol eden insanlard─▒r. K─▒saca reklamc─▒, bir firman─▒n kurulu┼čundan, pazardaki b├╝t├╝n ilerleyi┼činde ki reklam s├╝re├žlerini bilen, takip edebilen, ne yap─▒lmas─▒ gerekti─čini bilen ki┼čilerdir. Hem tasar─▒m anlam─▒nda birebir kendisi de tasar─▒m yapabilirken, tasar─▒mc─▒lar─▒n i┼člerini de de─čerlendirebilmektedir
Mar 26
2011

Reklam C─▒ng─▒llar─▒ Nas─▒l Haz─▒rlan─▒r?

Posted by mehmet in reklam sloganlar─▒ , reklam slogan─▒ , reklam sesleri , reklam seslendirme ajans─▒ , reklam seslendirenler , reklam senaryosu , reklam senaryo ├Ârne─či , reklam seslendirme ├Ârnekleri

Bilindi─či gibi reklam; firma, kurum ve kurulu┼člar─▒n kendi ürün ve hizmetlerinin özelliklerini hedef kitlelerine ula┼čt─▒rd─▒─č─▒, ileti┼čim mecras─▒d─▒r. Reklam─▒n kulland─▒─č─▒ ileti┼čim biçimleri gün geçtikçe de─či┼čmekte ve çe┼čitlenmektedir. Hem görsel hem i┼čitsel hem de alg─▒lara hitap eden reklam filmleri insanlar─▒n dikkatini çekmekte ve izlenebilmektedir. Çünkü reklam iletimlerini, bütünlüklü bir konu halinde vermektedirler. Kimi zaman esprilerle, kimi zaman e─členceli diyaloglarla, gündelik ya┼čamda olagelen ili┼čkilerin içerdi─či özellikleri katarak vermekte olan reklam, zihinlere markalar─▒n─▒ kaz─▒maktad─▒r. Reklam, hedef kitle ile ileti┼čime geçerken, her yolu denemektedir. Filmler d─▒┼č─▒nda, çarp─▒c─▒ spotlarla da dikkat çekmektedir. Dü┼čündürücü, dikkat toplayan seslendirmeli metinlerle de yap─▒lmakta ya da sadece görüntü ve bir iki cümle ile de insanlar─▒n ilgisini toplamaktad─▒r.

Reklam c─▒ng─▒llar─▒ da bunlardan biridir. Hatta en güçlü etki b─▒rakan, reklam ileti┼čim yöntemlerinden biridir. C─▒ng─▒l yani Jingle, bütün dünyan─▒n ortak dilini kullanmaktad─▒r, yani müzi─či. Do─čru planlanm─▒┼č stratejik bir reklam çal─▒┼čmas─▒yla, firmay─▒ temsil edebilecek, insanlar─▒n dinlemekten ho┼članabilece─či veya ister istemez ak─▒llar─▒nda kalabilecek bir müzik seçilmektedir. Ayn─▒ ┼čekilde bu müzi─če uygun ses tonu seçilmektedir. Müzik ve ses seçilirken, ilgili markan─▒n veya firman─▒n, misyonu, vizyonuna uygun hisleri uyand─▒rmas─▒na çok dikkat edilmekte. Seçilen müzik veya ses, verilmek istenilen dü┼čünce, duygular─▒ hissettirmelidir. Verilmek istenen, güven, co┼čku, sevinç, yenilikçilik, merak, melankoli v.s. her neyse bu hisleri verebilmeye en yak─▒n olanlar seçilerek veya üretilerek kullan─▒l─▒r.

Reklam c─▒ng─▒llar─▒, ya reklam ajanslar─▒ ya da (PR) piyasa ara┼čt─▒rma ┼čirketleri vas─▒tas─▒yla, müzisyene gelmektedir. C─▒ng─▒l talebinde bulunan ajans, reklam veren v.b. hangisi ise, müzisyene hem firma hem de reklam c─▒ng─▒l─▒n─▒ yapaca─č─▒ ürün veya hizmetleriyle ilgili biref verir. Bundan yola ç─▒karak, kullan─▒labilecek müzi─čin üretimi ba┼člar. Bu noktada, müzisyenin normal ko┼čullarda yapt─▒─č─▒ müzik, burada yapaca─č─▒ müzikten ayr─▒lmaktad─▒r. Burada istenen as─▒l ┼čey, müzi─čin senaryo metine, spotlara uygun olmas─▒d─▒r. Asl─▒nda temelde, müzisyenin müzik yap─▒mc─▒s─▒ olma özelli─čini bir tarafa b─▒rak─▒p, reklamc─▒ gibi dü┼čünmesi ve hissetmesi istenir. Yarat─▒mc─▒, pratik ve ustal─▒k gibi reklamc─▒ özellikler müzisyenden de istenir. Yap─▒lan müzik çok k─▒sa, saniyelerle verilmektedir. Bu yüzden reklam─▒ en iyi ifade edecek müzi─čin uygunlu─ču önemli olmaktad─▒r. Müzik üretildikten sonra, müzik, sesler ve senaryo montaj─▒ yap─▒larak yay─▒nlan─▒r.

Televizyon reklam c─▒ng─▒llar─▒nda müzik, ses, ve tema birbirleriyle uyum halindeyken önemli olmaktad─▒r. Hâlbuki radyo reklamlar─▒nda görsellik olmad─▒─č─▒ için burada müzik ve ses daha önemli hale gelmektedir. Günümüzde, reklam c─▒ng─▒llar─▒ televizyonlarda yay─▒nland─▒ktan sonra, yani halk─▒n kula─č─▒na geldi─činde, daha önceden izlendi─čini ve konunun bilindi─či varsay─▒larak, radyoya uyarlanmakta ve yay─▒nlanmaktad─▒r.
Seslendirme seslendirme, produksiyon, santral anons, santral seslendirme, ivr seslendirme, farsca, rusca, arapca, turkce, ingilizce, almanca, fransizca, jingle, haber, magaza, anons, sesleri, demo, ├Ârnek, my produksiyon, reklam
Rated 5/5 based on 1296 customer reviews